Kaj je biofeedback?

 


Sodobnega življenja si skoraj ne moremo predstavljati brez stresa, saj nas spremlja na vsakem koraku. Raziskave so pokazale, da je skoraj 90% obiskov pri splošnih zdravnikih in več kot 75% izostankov z dela posledica stresnega življenja. Od vsakega posameznika je odvisno, v kolikšni meri je dovzeten za stres in kakšen vpliv ima nanj. Zavedati pa se je potrebno, da daljša izpostavljenost stresu lahko usodno vpliva na naše psihično in fizično zdravje, zato je pomembno, da stres prepoznamo in ga skušamo obvladati. 

 

Posameznikom so na voljo številne metode in tehnike za premagovanje stresa in ena izmed njih je biofeedback. Kakršnakoli informacija o stanju našega organizma je pravzaprav biofeedback. Merjenje telesne temperature, krvnega tlaka, tehtanje – vse to so aktivnosti, ki nam dajejo neko povratno informacijo o našem telesu. Pravzaprav nam te informacije omogočajo, da prevzamemo neke pobude, na kak način bi telo vrnili v ravnovesje. Če nam termometer pokaže visoko temperaturo, poznamo načine, kako jo znižati; če nam tehtnica pokaže preveč kilogramov, se lotimo diete; če nam merilec tlaka pokaže visok pritisk, bomo primorani regulirati vnos hrane in soli.

 

Vse te nam že poznane vsakdanje biofeedback naprave so z razvojem tehnologije napredovale do te stopnje, da nam je danes omogočeno nadzorovati tudi avtonomni živčni sistem, kar je ključnega pomena za premagovanje vsakdanjih zahtevnih obveznosti. Telo se na stres odzove s tipičnimi znaki, kot so: hitrejše bitje srca, hitrejše dihanje, spremenjena galvanska prevodnost kože, povečano izločanje adrenalina, povečanje krvnega tlaka in mišične prekrvavitve,… Biofeedback naprava sproti spremlja telesne odzive, ki jih sproži neka stresna reakcija  ter s tem posamezniku omogoča vpogled v lastne telesne procese. Bistvo tehnike je, da se posameznik sam nauči sproščanja, pri tem pa ima kot pripomoček napravo, ki je z njim povezana preko senzorjev in mu kot povratno informacijo na monitorju prikazuje določene animacije. S tem dobi vpogled, kakšne je njegova stopnja relaksacije.

 

Biofeedback terapija traja 60 minut. Število ur na teden in dolžina trajanja je odvisna od stanja klienta. Najvažnejši del biofeedbacka pa je uporaba spoznanega v vsakdanjem življenju, brez pomoči naprave. 

Biofeedback je orodje s katerim boste lažje premostili vrzel med srcem in umom, obenem pa vam bo pomagalo uravnovesiti telo, um in čustva. 

 

Cilj biofeedback terapije je ljudi naučiti, kako namensko nadzorovati in ohranjati tako imenovano koherentnost srca. Koherentnost srca je povezana s fiziološkim delovanjem srca, zato da utripa dosledno, ritmično in urejeno. Ko srce postane koherentno, se imunski sistem odzove tako, da okrepi energijo možganov, ustvarjalnost in intuicijo, kar pozitivno vpliva na tako rekoč vsak organ v  telesu.


Kako poteka biofeedback?


Kaj je stres

Stres je naravna obramba telesa pred plenilci in nevarnostjo. Telo preplavi s hormoni, da ga pripravi na izogibanje ali soočanje z nevarnostjo. To je znano kot mehanizem ¨beg ali boj¨. Ko smo se soočili z izzivom je del našega odziva fizičen. Telo proizvaja večje količine hormona kortizola, adrenalina in noradrenalina. Ti privedejo do povečanega srčnega utripa, hitrejšega dihanja, povečane pripravljenosti mišic, znojenja in budnosti. Stres upočasni normalne telesne funkcije, kot so prebavni in imunski sistem. Vsa energija, vse rezerve se osredotočijo na hitro dihanje, pretok krvi, pozornost in uporabo mišic.

Vloga biofeedbacka

Termin feedback pomeni povratno informacijo, biofeedback pa povratno informacijo nekega biološkega procesa. Slednje lahko definiramo kot proces ali tehniko, ki omogoča posamezniku voljno kontrolo fizioloških aktivnosti. Zelo splošno povedano, gre za prikazovanje nekega fiziološkega dogajanja v telesu, na katerega, ko ga spoznamo lahko kontrolirano vplivamo. Regulacija funkcij poteka preko zavestne kontrole. Vzporedno s povečanim družbenim interesom o mišljenju in zavesti so psihološki in biomedicinski znanstveniki ugotovili, da miselni procesi lahko kontrolirajo stanja kot so zdravje in bolezen.

Biofeedback v praksi

Človeški telesni odzivi se s pomočjo računalnika in posebnih senzorjev procesirajo in se predvajajo na monitorju. Klient tako dobi povratno informacijo o trenutnem fiziološkem dogajanju v telesu. S pomočjo različnih animacij na monitorju ima klient tako imenovano ¨vodeno meditacijo, ki ga uči, kako upravljati z lastnimi fiziološkimi procesi (srčni utrip, galvanska prevodnost kože, frekvenca dihanja, nivo kisika v krvi). Največ pozornosti namenjamo krepitvi srčne koherence. Srčna koherenca je usklajenost srca z možgani in jo dosežemo s preprosto tehniko počasnega in ritmičnega dihanja, s katerim lahko ublažimo stresni odziv telesa. Ko z vadbo srčne koherence dosežemo ravnovesje, smo optimalno pripravljeni na kakršni koli izziv. Srčna koherenca neposredno vpliva na čustvene možgane prek zavestnega dihanja. Posledica tega so hitrejši in natančnejši odzivi in boljše delovanje v stresnih okoliščinah, tako na fizični, psihični in vedenjski ravni.

Biofeedback je samoregulacijska tehnika s pomočjo katere se posamezniki naučijo modificirati njihovo fiziologijo z namenom izboljšati fizično, psihično, čustveno in duhovno zdravje.


 

Prednosti biofeedback metode


 

Zmanjšuje stres, anksioznost in mišično napetost

Izboljšuje delovanje srca

Povečuje koncentracijo in fokus

biofeedback1

Izboljšuje razpoloženje

Uravnava hormonsko neravnovesje

Pripomore k sprejemanju jasnejših odločitev