Peak performance treningi za športnike

 


Dandanes je zaradi vedno večjih pritiskov javnosti, torej navijačev, medijev, pa tudi staršev in sorodnikov vedno težje biti športnik, saj vsi od njega pričakujejo najboljše rezultate, zmage ter vrhunske dosežke, ko jih doseže, pa vsi pričakujejo, da se bo to iz dneva v dan, iz tekme v tekmo samo nadaljevalo. Želja po dobrem športnem rezultatu vse bolj pomika zgornje meje človeških psiho-fizičnih zmogljivosti. Zaradi vsega naštetega je dobra priprava športnika osnova na kateri se gradi športni rezultat in športnikova kariera. V športni praksi se s kondicijsko pripravo športnika ukvarjajo ljudje, ki so za to usposobljeni, mi pa smo strokovnjaki na področju mentalne, psihične priprave.

Včasih en sam trenutek v tekmovalnem dogodku odloči, ali zmagati ali zgubiti. To je trenutek največje koncentracije, ko se odpravi okolje in vse vrste strahu pred neuspehom. Z rednimi treningi zapletenih fizičnih procesov in strogim programom telesne pripravljenosti so vrhunski športniki dobro pripravljeni. Na treningu se vse odlično obnese, v tekmovanju pa je včasih nerazumljivo težko ponoviti vrhunske dosežke. Kaj se je zgodilo? ¨Pritisk na izvedbo¨ je tako visok, da se športnik ne more zanašati na veščine, ki se jih je naučil in zato prihaja do napak. Skozi neurofeedback se športnik nauči individualnega prilagajanja svojega duševnega stanja in situacijski stres potisne v ozadje. 

Neurofeedback je znanstveno utemeljena metoda vadbe, v kateri se človek s pomočjo vizualnih in zvočnih povratnih informacij nauči konkretno vplivati na duševna stanja in bolje uravnavati lastne možganske aktivnosti. 

peakperformance2

Tehnologijo neurofeedback uporabljajo v tako imenovani ¨sobi uma¨ italijanskega nogometnega kluba AC Milan. FC Barcelona, Real Madrid in nogometni klub Chelsea tudi svoje vrhunske športnike psihično trenirajo z neurofeedbackom. Med vrhunskimi športniki, ki delajo z neurofeedbackom je tudi nekdanji smučarski dirkač Hermann Maier. Štirikrat je zmagal na svetovnem prvenstvu in dvakrat na olimpijskih igrah.  To so le nekateri izmed športnikov svetovnega razreda, ki lahko svoje zasluge za uspeh pripišejo tudi neurofeedback treningom. 

 

 

 Tudi za vrhunske športnike neurofeedback ni čudežno zdravilo, ki jim zagotavlja zmage. Toda neurofeedback je lahko pomemben sestavni del optimalnega programa treninga, ki znatno poveča možnosti za zmago. Vrhunska uspešnost se začne v glavi in neurofeedback lahko optimizira procese, ki so potrebni za to. Cilj preusmerjanja od sprostitve do koncentracije in nazaj je cilj vrhunskega treninga z neurofeedbackom. 


Peak performance koncentracija in sproščanje


Koncentracija

Ena najpomembnejših komponent športnikove priprave na tekmovanje je njegova koncentracija. Za popolno koncentracijo je značilna osredotočenost posameznika oziroma športnika izključno samo na eno stvar, vse ostale misli so izključene, obstaja samo sedanjost. Njena uporaba igra ključno vlogo v športnikovih momentih med tekmo, kot je npr. streljanje prostega strela (nogomet, rokomet), prosti met (košarka), serviranje (odbojka) itd. Slaba pozornost vodi do napak pri športnikih in do trenerjeve frustracije. V nasprotnem primeru pa kvaliteta pozornosti ponavadi vodi do optimalnega nastopa in učenja.

Pri neurofeedback treningu so za t.i. fokusiranje uma zadolženi beta možganski valovi. To so hitri valovi, ki se največkrat pojavijo v levi hemisferi, kadar logično razmišljamo, imamo odprte oči, ali smo pod stresom. Največ jih imajo pozorni, pa tudi anksiozni ljudje S pomočjo optimizacije teh možganskih valov so analitične in ustvarjalne sposobnosti uma v polnem teku, izboljšajo se mentalne sposobnosti, večja usmerjenost k ciljem, imamo boljšo izvedbo, bolj smo zbrani in imamo bolj pozitivne misli, prav tako imamo več energije. Namesto, da misli prosto plavajo, se bo um osredotočil na končanje nalog, ne da bi se ubadal z nepotrebnimi distrakcijami. Skrbi in frustracije o neuspešnem opravljanju nalog bodo izginile, saj se bodo misli osredotočile izključno na dano nalogo. Anksioznost bo prav tako upadla.

Sproščanje

Cilj metode je, da se športnik sam nauči sproščanja, pri tem pa ima kot pripomoček inštrument, ki je z njim povezan preko elektrod in mu kot povratno informacijo na monitorju prikazuje določene animacije. S tem dobi vpogled v lastne fiziološke procese, ki mu povejo, kakšna je njegova sposobnost relaksacije. Športnik se udobno namesti in se poskuša naučiti sprostiti, pri čemer konstantno dobiva povratno informacijo. Ko mu uspe znižati napetost, lahko s spremembo občutljivosti inštrumenta nalogo oteži in poskuša v nadaljevanju relaksacijo še poglobiti. Bistvo tehnike je učinkovito umirjanje možganskega valovanja, športnik pa ima kot pomoč stalno povratno informacijo.
Za relaksacijo so značilni t.i. počasni valovi, predvsem alfa valovi, ki so značilni za budno, a sproščeno stanje, nastanejo največkrat v desni hemisferi ali kot povezava med desno in levo hemisfero, ob zaprtih očeh. Največ jih imajo otroci, meditantje, ekstravertirani ljudje. Z optimizacijo alfa valov se telo in um sprostita, postanemo bolj kreativni, izboljša se reševanje problemov in poveča emocionalna stabilnost, kar koli delamo, naredimo bolje, smo pretočni, se bolje učimo, bolj pozitivno razmišljamo in naš imunski odgovor se poveča.

Znižajte prednastopno anksioznost

Povečajte koncentracijo in pozornost

Učinkoviteje se spoprijemajte s stresnimi situacijami

Naj povečana produktivnost izraža vaše uspehe